Izvorni naučni članak

Uticaj mobilnih aplikacija na lojalnost potrošača u omnikanalnoj maloprodaji

Svetlana Sokolov Mladenović, Suzana Đukić i Jelena Stanković

Ekonomski fakultet Univerziteta u Nišu

Savremeni programi lojalnosti potrošača sve više su zasnovani na novim tehnologijama i oblicima nagrađivanja. U tom smislu, programi lojalnosti potrošača sve više podrazumevaju primenu mobilnih aplikacija kao sredstva ne samo sakupljanja i realizacije poena, već i sredstva koje obezbeđuje jednostavnost kupovine, personalizaciju ponude i zabavu kroz razne vrste nagradnih igara. Polazeći od ovih činjenica, rad istražuje uticaj mobilnih aplikacija na poverenje i lojalnost potrošača u omnikanalnoj maloprodaji. Istraživanje se oslanja na teoriju samoopredeljenja, kako bi se objasnio uticaj autonomije, kompetentnosti i povezanosti kao ključnih potreba ljudi kao potrošača, na njihovo poverenje i lojalnost. Empirijsko istraživanje sprovedeno metodom anketiranja i putem SEM (Structural Equation Modeling) analize, pokazalo je da mobilne aplikacije značajno utiču na lojalnost potrošača, a moderatori kao što su godine starosti i dužina članstva u programu lojalnosti imaju značajnu ulogu u ovom procesu. Rezultati istraživanja sugerišu da potrošači vrednuju mobilne aplikacije koje im pružaju osećaj autonomije, odnosno kontrole nad procesom kupovine, jačaju postojeće i omogućavaju sticanje novih kompetencija i omogućavaju povezivanje i stvaranje prijateljstva sa drugim članovima programa. Na taj način se generiše poverenje u kvalitet u i pouzdanost mobilne aplikacije i jača lojalnost potrošača prodavcu.

Ključne reči: 

mobilne aplikacije, lojalnost potrošača, poverenje, omnikanalna maloprodaja, programi lojalnosti, SEM analiza

JEL Classification: 

M31
doi:10.5937/ekonhor2502151S
Ekonomski horizonti, 2025, 27 (2), Elektronska verzija objavljena 8. avgusta 2025.

Od Oktobra 2020, Časopis se referiše u SCOPUS

SCImago Journal & Country Rank

Od marta 2015, Časopis se indeksira u DOAJ

DOAJ

Od novembra 2013, Časopis se indeksira u ProQuest – ABI/INFORM

ProQuest – ABI/INFORM

Od oktobra 2013, Časopis se indeksira u Cabell’s Directories

Cabell’s Directories

Od septembra 2013, Časopis se indeksira u Index Copernicus Journals Master List 2012

Index Copernicus Journals Master List
ICV 2020 = 90.77

Od marta 2013, Časopis je vrednovan i prihvaćen za navođenje u EconLit-u (American Economic Association Publications)

EconLit

Od januara 2013, Časopis je uključen u Ebsco baze, u indeksima i punom tekstu

EBSCO

Od novembra 2012, Časopis je uključen u Bazu bibliografskih naučnih podataka Ulrich’s Periodicals Directory

Ulrich’s Web